Monday, December 8, 2008

HARI KEBESARAN....ALLAHUAKBAR...

Hari Raya Haji @ Hari Raya Puasa...yang mana sambutan yang mesti kita besar-besarkan?

Jawapannya ialah Raya Haji....
kenapa ye?

Seingat aku...ustazah aku cakap
" Raya Haji di rayakan selama 4 hari sebab tu dibenarkan takbir raya selama 4 hari....berbanding Raya Puasa hanya sehari je boleh takbir raya..."

Ianya bermula dari 10,11,12 dan 13 Zulhijjah...

Tengah pening-pening, tak brape paham mcm mana org mengerjakan haji secara realiti perjalanannya...aku jmpe artikel ni menjelaskan kejadian sebenar 4 hari istimewa yang merupakan hari kebesaran bagi ummat Islam....mari kita kongsi bersama...

Rukun HajiRukun Haji : adalah kegiatan yang harus dilakukan dalam Ibadah Haji.Jika tidak dikerjakan maka Hajinya tidak syah

Rukun Haji
1) Ihram
Pernyataan mulai mengerjakan ibadah haji atau umroh dengan memakai pakaian ihram disertai niat haji atau umroh di miqat


2) Wukuf di Arafah
Berdiam diri dan berdoa di Arafah pada tanggal 9 Zulhijah

3) Tawaf Ifadah
Mengelilingi Ka'bah sebanyak 7 kali, dilakukan setelah melontar jumroh Aqabah pada tgl 10 Zulhijah

4) Sa'i
Berjalan atau berlari-lari kecil antara bukit Shafa dan Marwah sebanyak 7 kali, dilakukan setelah Tawaf Ifadah

5) Tahallul
Bercukur atau menggunting rambut setelah melaksanakan Sa'i

6) Tertib
Mengerjakan kegiatan sesuai dengan urutan dan tidak ada yang tertinggal

Wajib Haji Wajib Haji adalah kegiatan yang harus dilakukan padaIbadah Haji, jika tidak dikerjakan harus membayar dam (denda)

Wajib Haji

1) Niat Ihram
Dilakukan setelah berpakaian Ihram

2) Mabit (bermalam) di Muzdalifah pada tgl 9 Zulhijah
Dalam perjalanan dari Arafah ke Mina

3) Melempar jumroh Aqabah
Pada tanggal 10 Zulhijah

4) Mabit di Mina
Pada hari Tasyrik (11-13 Zulhijah)

5) Melempar jumrah Ula, Wustha dan Aqabah
Pada hari Tasyrik (11-13 Zulhijah)

6) Tawaf Wada
Melakukan tawaf perpisahan sebelum meninggalkan kota Makkah

7) Meninggalkan perbuatan yang dilarang saat Ihram
---
oooo...sebenarnya ibadah haji ni bermula dari 9 zulhijjah lagi....semasa wukuf di Padang Arafah...

Padang Arafah nilah tempat kita kan berkumpul...mie aku cakap ianya macam Padang Mahsyar..semua ummat manusia akan berkumpul di situ...secara tak langsung aku pun ada tengok kt tv...rakaman di Padang Arafah...sungguh menguji keimanan kita dan ku petik kata salah seorang jemaah haji ...it's the big test...

Memang padat dengan manusia yang bertujuannya hanya satu...iaitu ingin menyambut panggilan Ilahi yang maha Agung..............

"Labbaikallahhummalabbaik " yang bermakna, "Aku datang untuk menunaikan panggilan-Mu Ya Allah." Semoga kami sekeluarga dapat menyahut panggilan mu ini YA ALLAH....insyaallah










gambar kat atas belah kanan tu...gambar anak2 sedara belah aku...baru ada 4 orang..nanti bulan 2 insyaAllah tambah sorang lg...ni la cucu2 mie tok dan abah tok...
dan belah kiri pulak gambar suasana ditempat penyembelihan...
Yang ni desikasi untuk permata hati kami yang berada di Dubai...husband aku ....ayah Amir Naqiuddin...

Sayang...semoga pengorbanan kita juga dikira sebagai amal soleh ....amin






ini ...amir nak g tengok lembu yang nak kena sembelih....
tapi ayah nak tau tak?...tadi ada pacat naik atas kaki ibu...ibu menjerit-jerit..sebab terkejut...



ini je yang sempat berkumpul ambik gambar..yang lain keletihan uruskan daging lembu...
tapi achik tak...dia jadi tukang ambik gambar...he3
yang ni..ada sorang ushawan muda nak promo something...saksikan...jeng..jeng...jeng...

3 comments:

Nissa Azmir said...

kak nani, pasal skype..nisa hanya guna kat laptop je..xtau pulak ada yg leh through mobile hp....nk kena explore ni..sama cam ym gak skype ni kak nani..nisa rasa kita just letak no hp..& then kalo kawan2 kita nak hantar masa kita xonline, msg akan trus terhantar ke hp kita..kalo kita balas, ratenya sama ja dgn kita hantar sms biasa...

Muhammad Abid said...

Assalamualaikum. Saya tertarik dengan penerangan haji oleh saudari. Oleh itu saya telah mengingatkan kembali apa yang telah saya belajar mengenai haji. Jenguk2 lah ke blog saya untuk berkongsi serba sedikit ilmu yang saya ada.

babyelle said...

hye akak... sori lambat approve ur comment... lame xhapdet blog.. ;)